“Akü ne demek” sorusu, “Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak depolayıp ihtiyaç durumunda bu enerjiyi tekrar elektrik enerjisine çeviren cihazdır.” şeklinde yanıtlanabilir. Akü yapımı tarihçesi, 1800’lü yıllara kadar dayanır. Akü endüstrisinin gelişimi, taşınabilir bir güç kaynağına duyulan ihtiyacın artmasıyla birlikte 1900’lü yıllardan itibaren hız kazanmıştır. Akünün ana bileşenleri temel olarak pozitif plak, negatif plak, seperatör, elektrolit ve akü kutusundan oluşur. Aküler kullanılan metal cinslerine göre kurşun asit, nikel kadmiyum, nikel metal hidrit (NiMH), nikel demir ve lityum-iyon gibi çeşitlere ayrılır. Birçok akü çeşidi olmasına rağmen, ilk akla gelen kurşun asit akülerdir. Düşük ağırlık oranına karşın yüksek boyutta akım üretebilen kurşun asit aküler, az maliyetli yapıları ve ürün çeşitliliği ile günümüzde en çok kullanılan akü türlerindendir.
Otomotiv sektöründe tam kapalı ya da buşonları açılabilir iki akü tipi bulunur. Her iki akü çeşidi de kurşun asit akü sınıfındadır. Kurşun asit aküler temelde sulu tip ve kuru tip olarak ikiye ayrılır. İçten yanmalı motorlarda kullanılan 12V’luk kurşun asit aküler, birbirine seri olarak bağlanan 6 adet 2V’luk hücreden meydana gelir. Pozitif plaklar, aktif madde olarak kurşundioksit içerir, negatif plaklar ise aktif madde olarak kurşun barındırır. Plakların arasına kısa devreyi önlemek için plakları izole eden ayırıcılar yerleştirilmiştir. Seperatör denen ayırıcılar, plaklar arasındaki kimyasal tepkimeyi engellemeyecek şekilde küçük gözenekleri bulunan maddelerden meydana gelir ve akü teknolojsine göre cam elyaf, poli etilen, cam elyaflı poli etilen gibi çeşitlerde olabilir.
Comments